Bib bib… Telefonen summer, displayet lyser - ”31 19 06 02”. Du kender ikke nummeret, og alligevel ringer det igen, og igen, og igen. Skal du swipe til svar eller lade det gå på telefonens automatiske svarer? Og hvem gemmer sig egentlig bag de mange ubesvarede opkald?
I takt med at telemarketing bliver mere aggressiv, og ”samtykker” gemmer sig i små konkurrencer og smarte pop-ups, vokser antallet af danskere, der oplever netop dette nummer som en vedholdende plageånd. På Naturinformation Online zoomer vi i dag ind på fænomenet og spørger:
- Hvilke virksomheder - oftest nævnt som Oister eller underleverandører - står i kulissen?
- Hvad vil de dig, og hvorfor stopper de ikke, når du siger ”nej tak”?
- Hvordan kan du - helt konkret - blokere, afmelde og beskytte dig, så din hverdag ikke forstyrres af ringe-terror?
Artiklen her giver dig detaljeret indsigt i den rapporterede adfærd bag 31 19 06 02, de vigtigste værktøjer og rettigheder du har som forbruger, samt et par sikkerhedsråd, der kan forhindre, at et harmløst opkald udvikler sig til svindel. Læn dig tilbage, tag et kig på guiden - og bestem selv, om du næste gang vil tage telefonen eller trykke ”Bloker kontakt”.
Hvem står bag 31 19 06 02 – og hvorfor ringer de?
Når 31 19 06 02 popper op på skærmen, peger de fleste brugerrapporter på, at det er Oister - eller et eksternt bureau, der ringer på vegne af mobilselskabet. Enkelte kalder det »kundeservice«, men langt de fleste beskriver samtalerne som rendyrket telemarketing, hvor sælgeren prøver at vinde dig tilbage eller overtale dig til et nyt mobil- eller bredbåndsabonnement.
Hvem? | Hvorfor? | Hvordan opleves det? |
---|---|---|
Oister (in-house eller outsourcet callcenter) |
|
|
Hvorfor netop dig? Mange har - bevidst eller ubevidst - givet samtykke til markedsføring i forbindelse med online konkurrencer eller gamle kundeaftaler. Callcenteret trækker typisk disse data fra en liste, der betales pr. kontaktforsøg, og derfor bliver de ved, indtil linjen enten tages eller nummeret blokeres.
Brugernes oplevelser (kort fortalt)
- Irritation & blokering: Langt størstedelen melder om forstyrrende, insisterende opkald - ofte mens de er på arbejde - og ender med at sætte nummeret på spamlisten.
- “De ringer selvom jeg sagde nej”: Flere fortæller, at de bliver kontaktet igen inden for få dage, selv efter et klart afslag.
- Få positive stemmer: Enkelte tidligere kunder oplever reel hjælp til opsigelse eller justering af abonnement og betegner samtalen som “fin kundeservice”.
Summa summarum: 31 19 06 02 er med stor sandsynlighed et salgsopkald fra Oister. Hvis du ikke er interesseret, skal du derfor sige et tydeligt nej tak - eller overveje at blokere nummeret med det samme.
Sådan håndterer du opkaldene – råd, værn og rettigheder
Selv om 31 19 06 02 oftest “bare” er vedholdende telemarketing, kan opkaldene hurtigt føles grænseoverskridende. Her er en trin-for-trin-guide til at slippe for ringeriet - og til at beskytte både dine data og din tid.
1. Sig tydeligt fra - Og bed om spærring
- Afslut høfligt, men bestemt: Svar f.eks. “Nej tak, jeg ønsker ikke at modtage markedsføringstelefonopkald” - og gentag, hvis de fortsætter.
- Krav om intern blokering: Bed dem eksplicit om at blive markeret som “spærret for salgskald” i deres system. De skal respektere dét ønske.
- Notér dato og tidspunkt: Bliver du ringet op igen, kan du henvise til, at du allerede har sagt nej - det styrker en eventuel klage.
2. Træk samtykker tilbage
Har du tilmeldt dig en konkurrence på nettet eller i en butik, kan du uforvarende have givet samtykke til telefonisk markedsføring.
- Søg på mail og sms efter “samtykke”, “vilkår” eller virksomhedens navn. Her finder du ofte afmeld-link.
- Klik “afmeld” eller send en kort mail: “Hermed tilbagetrækker jeg mit samtykke til markedsføring pr. telefon”.
- Gem kvitteringen - den er nyttig, hvis opkaldene fortsætter.
3. Blokér, filtrér og brug teknikken
- Blokér nummeret: På både iPhone (Telefon > Seneste > info-ikon > Bloker kontakt) og Android (Telefon > Seneste > ⋮ > Bloker). Husk at skjulte numre kan omgå spærren.
- Aktivér spamfilter: Mange telefoner har indbygget “Stil ukendte opkaldere på lydløs” eller lignende. Ellers findes apps som Hiya, Truecaller m.fl.
- Fravælg markedsføring hos dit teleselskab: Hos TDC, Telia, Telenor, 3 og Oister kan du logge ind på selvbetjeningen og deaktivere reklameopkald.
4. Robinsonlisten - Din offentlige reklamebeskyttelse
Tilmeld dig borger.dk > “Fravælg reklame og henvendelser”. Efter 4 uger må danske virksomheder ikke ringe til dig uden forudgående aftale. Bemærk: Robinson dækker ikke udenlandske callcentre eller velgørende formål.
5. Undgå “samtykkefælder” fremadrettet
Pas på | Gør i stedet |
---|---|
Kryds-af bokse, der allerede er udfyldt (“Ja, kontakt mig”) | Ryd fluebenet - eller læs vilkår inden afgivelse |
Store online-konkurrencer uden tydelig afsender | Hold dig til kendte firmaer og tjek privatlivspolitikken |
“Gratis” prøver mod porto | Kig om telefon- eller SMS-markedsføring er obligatorisk |
6. Klage, når reglerne ikke overholdes
Oplever du opkald efter dit nej eller uden samtykke, kan du:
- Klage til Forbrugerombudsmanden via forbrugerombudsmanden.dk. Medsend datoer, tidspunkt, nummer og dit afslag.
- Henvende dig til virksomheden skriftligt og kræve dokumentation for samtykke.
- Bøde og påbud: Forbrugerombudsmanden kan udstede bøder eller politianmelde ved gentagne overtrædelser.
7. Pas på dine personlige oplysninger
- Del aldrig CPR-nummer, betalingskort eller MitID-koder i telefonen.
- Vær opmærksom på spoofing: Svindlere kan forfalske nummeret, så det ligner 31 19 06 02.
- Ring selv op: Er du i tvivl, så afslut samtalen og ring til Oisters officielle kundeservice på det nummer, der står på deres hjemmeside eller din regning.
Med ovenstående værktøjer kan du minimere forstyrrelserne - og sikre, at dine rettigheder bliver respekteret.